Butlletí febrer 2022

Cursos de l’Aula d’Extensió Universitària per al Temps Lliure
(Casa de Convalescència)

 

Els cursos per a la Gent Gran en format virtual han començat el dia 22 de novembre. La programació d’hagut d’actualitzar per adequar-la al nou calendari de sessions. Els que hi esteu matriculats haureu rebut de part de l’ICE el nou format de la programació.

Els dies 12, 14 i 17 de gener han començat també els cursos presencials a l’Aula 11/13 de la Casa de Convalescència. L’horari és de 9,30 a 13,00 h, amb un descans de 30 minuts, de 11 a 11,30 h.

El calendari de sessions està previst que sigui:

Grup 3 P dimecres de 9,30 a 13 h.
Del 12 de gener a l’11 de maig de 2022

Grup 4P divendres de 9,30 a 13 h.
Del 14 de gener al 13 de maig de 2022

Grup 5P dilluns de 9,30 a 13 h.
Del 17 de gener al 9 de maig

Com altres anys, l’ICE no tanca matrícula. Si coneixeu algú interessat en matricular-se als cursos pot fer-ho encara a través del telèfon 93 5812393, Gestió Acadèmica de l’ICE.

Preu de la matrícula:

  • Modalitat virtual: 130 €
  • Modalitat presencial: 215 €

Pel que fa a la situació de la pandèmia, us informem que en aquests moments la UAB està aplicant una presencialitat del 100% a les aules, tot i això, en aquests cursos l’ICE ha decidit rebaixar l’aforament i els grups s’han tancat amb una ocupació d’entre el 70 i el 80 %. Us recordem que cal seguir les indicacions de les autoritats sanitàries pel que fa a l’ús de mascaretes i rentat de mans. Us demanem que si algú de vosaltres es positiu en Covid-19 en algun moment del curs, ho comuniqui de seguida al correu ga.ice@uab.cat per tal d’actuar segons els protocols vigents en cada moment.

L’Associació d’Aules d’Extensió Universitària per al Temps Lliure es posarà en contacte amb totes les persones matriculades en aquests cursos per procedir al cobrament de la quota de l’Associació, si no s’ha fet abans, i tal com s’indica a la Normativa.

 

 

Aules d’extensió Universitàri vinculades a la UAB

 

Les Aules d’extensió Universitària vinculades a la UAB i que estan fora de Barcelona, ens faran arribar periòdicament el seu programa d’activitats per si algú de vosaltres hi està interessat en assistir-hi.

 

Per accedir a la programació del segon trimestre del curs 2021/2022 a l’Aula d’Extensió Universitària d’Argentona, c/ Mataró, 5,  us podeu adreçar a la seva web: auladargentona.org o al seu correu electrònic:  auladargentona@gmail.com. Telf: 93 797 41 73.

 

Aula d’Ext. Univ. de Badalona

Teatre Zorrilla, Canonge Baranetra, 17.

Web: aulabadalona.cat

Correu electrònic: aula@aulabadalona.cat.

Telèfon: 93 464 73 02.

Aula d’Ext. Univ. Vilassar de Mar

Escola Nàutica, Carrer Sta. Eulàlia, 40

Web: aulavilassardemar.cat

Correu electrònic. aeu.udm@gmail.com

Aula d’Ext, Univ, de Manresa

Correu electrònic: aeumanresa@gmail.com

Telèfon: 93 836 21 26

Aula d’Ext, Univ. Tiana-Mongat

Correu electrònic: aulauniversitariatimo@gmail.com

Aula d’Ext. Univ. de Sabadell

Web: aulasabadell.cat

Telèfon: 93 722 04 28

Aula d’Ext. Univ. De Sant Quirze del Vallès
Web: www.aulasqv.com

 

A Sant Vicenç de Calders i Maldà oscaresquerda@gmail.com ens demanen fer difusió de la presentació que han fet dels llibres «Ja tenim l’Electra» de Josep Borrut i «Alrededor de la Mente» de Montse Rios. Amb el suport de l’Ajuntament de El Vendrell.

 

Important per a tots els socis

 

 

Tant per als cursos virtuals com els presencials es necessària la presència de dos vocals a cadascuna de les classes i que siguin els interlocutor entre el professorat i els alumnes. Podreu dirigir-vos directament a ells per demanar informacions concretes relacionades amb la classe, preguntes a fer a l’ICE, proposta de sortides culturals, etc. Al l’inici de la classe una sola veu es dirigirà al professor per tal de poder canalitzar els dubtes i els suggeriments. Serà també qui s’encarregui de coordinar sortides o visites culturals relacionades amb el temari del que es tracta.

 

Aquest curs passat els vocals que formaven part dels anteriors grups presencials han estat els encarregats de respondre a les demandes dels nostres associats. Aquesta col·laboració és voluntària. Ara, al canviar el format de les classes i establir-se nous grups es fa necessari cobrir de nou aquestes vocalies. Us demanem doncs ens feu saber qui de vosaltres està interessat en col·laborar amb la Junta. Indiqueu també el grup que voldríeu representar:  dilluns, dimecres, o divendres. Aquesta indicació és també vàlida per als grups virtuals: Dilluns i dimecres o dimarts i dijous. Ens ho podeu comunicar al nostre correu aaeu.tempslliure@gmail.com.

 

Ens posarem, en contacte amb tots els interessats en col·laborar i un cop estiguin ocupades les vocalies ens reunirem tots per informar-vos de les activitats relacionades amb La Junta, el tipus de col·laboració que tenim amb l’ICE i la participació dels vocals.

 

Gràcies per endavant per vostre interès.

 

La Sra. Olga Cambray passarà a formar part de la Junta en el càrrec de tresorera de l’Associació. El Sr. Ramon Marcet passa a ocupar el càrrec de Vice-President.

 

Podeu adreçar totes les vostres consultes al correu: aaeu.tempslliure@gmail.com. Us respondrem el mes aviat possible.

Aula Virtual
Apunts dels professors

 

Podeu consultar, perquè estaran penjats, els treballs dels professors que han intervingut en l’elaboració del curs 2020/2021 per videoconferència. Degut a l’àtac informàtic no s’ha restablert encara totalment el suport per al curs 2021/2022. La documentació d’aquests cursos la tindrem ben aviat al Campus Virtual de la UAB (Espai Moodle), com sempre havíeu tingut.

 

Pàgina Web

 

La Pàgina WEB de l’Associació ESTÀ ACTUALITZADA.

Enllaç a la nostre web, grups i cursos

Si vols llegir aquest butlletí directament o imprimir-lo, el tenim amb format PDF a la nostra Web. També hi trobareu els de cada mes, i tot allò que ens comuniqueu com activitats, història i normatives generals.

Notícies i Activitats

 

Evolució diària dels usuaris que han accedit a la pàgina web al llarg del mes de gener de 2022

 

 

Recordatori: Si alguns de vosaltres no rebeu el butlletí, potser en el seu moment vàreu dir que no interessava. Al peu de la primera pàgina de la nostra Web, trobareu una casella per omplir amb les dades que demanem per poder rebre el butlletí. Comptem amb tothom.

 

 

 

Agenda cultural
Exposicions a Barcelona

 

GAUDI
MNAC Museu Nacional d’Art de Catalunya
Palau Nacional – Parc de Montjuic
Obert fins el 6 de març

DINS PER DINS
MNAC Museu Nacional d’Art de Catalunya
Palau Nacional – Parc de Montjuic
Obert fins a 17 de febrer

El museo en peligro! Salvaguarda y orden del arte catalán durante la guerra civil
MNAC Museu Nacional d’Art de Catalunya
Palau Nacional. Parc de Montjuic
Obert fins a 27 de febrer

Manuales de reparaciones y sonidos cósmicos. Autoediciones para sanar al univeso entero
MACBA Museu d’Art Contemporani de Barcelona
Plaça dels Àngels s/n
Obert fins a 1 de maig

Muestreo 4. Cosas que pasan
MACBA. Convent dels Àngels
Plaça dels Àngels s/n
Obert fins a 5 de abril

En tiempo real. La Col·lecció Rafael Tous d’art conceptual
MACBA. Convent dels Angels s/n
Obert fins a 6 de juny

Panorama 21. Apuntes para un incendio de los ojos
MACBA – Plaça dels Angels s/n
Obert fins a 27 febrer

Dolores (Lola) Ruiz Picasso (Málaga 1884, Barcelona 1958)
Museu Picasso Barcelona
Montcada 15-23
Obert fins a 27 de febrer

El sentido de la escultura
Fundació Joan Miró
Parc de Montjuic
Obert fins a 6 de març

Vistas
Fundació Joan Miró
Parc de Montjuic
Obert fins a 27 febrer

PAUL KLEE y los secretos de la naturaleza
Fundació Joan Miró
Parc de Montjuic
Obert fins a 12 febrer

Per una educació en llibertat. Barcelona i l’escola (1908-1979)
El Born. Centre de Cultura i Memòria
Plaça Comercial 12
Obert fins a 27 de març

Traspassant mars i murs. L’art com a salvavides
Museu Marítim de Barcelona
Avinguda de les Drassanes s/n
Obert fins a 20 de febrer

La próxima mutacion
Fundacio La Caixa, Caixa Fòrum
Avinguda Ferrer i Guàrdia 6-8
Obert fins a 13 de febrer

Homo-ludens. Videojuegos para entender el presente
Fundació La Caixa. Caixa Fòrum
Avinguda, Ferrer i Guàrdia 6-8
Obert fins a 18 d’abril

Diseñas o trabajas? La nueva comunicación visual 1980-2003
Museu del Disseny. Edifici Hub
Plaça de les Glòries Catalanes 37
Exposició permanent

Banksy. The Art of Protest
Disseny Hub de Barcelona
Placa de les Glòries Catalanes 37
Sense data de tancament

Como un mundo que se desmorona cuando nadie está mirando
Diàlica
Trafalgar 53
Sense data de tancament

En tres actos. Acto 3. Veinte rostros y tres multitudes
Fundacio Suñol
Carrer de Mejia de Lequerica 14
Obert fins a 8 d’abril

Esteve Luceron. La Perona, L’espai i la gent
Arxiu Fotogràfic de Barcelona (AFB)
Plaça de Pons i Clerch, 2 2a, planta
Obert fins a 22 de maig

Frida Kahlo. The life of an icon
IDEAL. Dr. Trueta 196.198
Sense data de tancament

La mascara nunca miente
CCCB Montalegre, 5
Obert fins a 1 de maig

NAUFRAGIOS Y TORMENTAS
Espai Volart – Ausias March, 22
Obert fins a 1 de maig

 

El contingut d´aquesta Agenda Cultural s’anirà revisant periòdicament.

 

 

Ulises
(James Joyce)
100 anys de la seva publicació el 1922

 

 

ULISES, que deu el seu nom al protagonista de l’Odissea narra els que passa en un sol dia a aquests dos personatges de James Joyce -Stephem Dedalus i Leopold Bloom. A Dublín, des de les vuit del matí del dijous 4 de juny de 1904 fins les dos de la matinada del dia següent ( les tres primeres hores duplicant el relat) amb un apèndix: des de las dos fins cap a les tres de la matinada dins la ment endormiscada de Molly Bloom, esposa de Leopold. La ciutat i la vida del seu autor, formen part del material del llibre: un material del que Joyce fa partícep als seus lectors. Encara que Joyce no es proposi fer una novel.la social el seu Dublin resulta tan evident com el Londres de Dickens o el París de Balzac o el de Zola; ens endinsa directament en la sensació de les penúries de la petita classe social dublinesa, en l’alcohol, la música – y potser les dones – como úniques obertures d’evasió i d’oblit.

ULISES son divuit capítols i la seva acció transcorre des de les vuit del matí del dia 16 de juny de 1904. No hi ha pròpiament un argument, el jove Stephen surt de la fortificació on hi viu amb uns amics i a la que no podrà tornar perquè no té clau, i se’n va donar unes classes i a vagarejar per Dublín, recalant a la Biblioteca Nacional. Mentre tant, el senyor Leopold Bloom, agent de publicitat, surt de casa seva, un cop ha portat l’esmorzar al llit de la seva esposa, per assistir a un enterrament, Després vagareja també per la ciutat, menja alguna cosa substanciosa escoltant música, para atenció als sermons d’un nacionalista irlandès, s’asseu a la platja, visita un hospital de maternitat a interessar-se per una veïna i allí coneix al jove Stephen al que, amb ànim protector, segueix fins el barri dels bordells i quan aquest és colpejat per un soldat, el convida a anar a casa seva, on no li podrà donar allotjament, per la qual cosa li dona una tassa de cacau i l’ha de deixar marxar. El valor principal del llibre està en les veus amb les que descriu aquest món vulgar.

James Joyce era irlandès, de quan Irlanda no era encara una nació, sinó un domini britànic. Per cert, especialment pobre i miserable. En la primera meitat del segle XIX Irlanda va semblar destinada a ser el complement agrícola de la industrialitzada Anglaterra, gràcies en part a la patata, popularitzada des de les guerres napoleòniques. Així, cap a 1840 el país arriba als vuit milions i mig d’habitants. Però les plagues que afecten a la patata i, molt probablement, a la política britànica, massa absorbida en la industrialització de la illa anglesa, fa que la població es vagi reduint, morint de fam o emigrant, principalment a Nord-Amèrica, dins els “vaixells-taüt”.

 

 

À la recherche du temps perdu
(Marcel Proust)
100 anys de la seva mort

 

Literatura modernista, novel·la social i filosòfica. És el llibre mes llarg que s’ha escrit fins ara. Consta de 1.267.069 paraules.

Marcel Proust va néixer a Auteil, prop de París, el 10 de juliol de 1871 i va morir, també a Paris, el 18 de novembre de 1922 a l’edat de cinquanta un anys i cinc mesos.

El rigorós realisme de “À la recherche du temps perdu”, el retrat quasi bé fotogràfic de la societat parisenca de l’època, al costat de la introspecció minuciosa de l’ànima – la de Marcel Proust – del seu cronista, era d’un realisme insuportable per a la moral dominant de la seva època, que sufocava amb hipocresia i prejudicis qualsevol afirmació d’espontaneïtat. A Proust – que sempre va estar convençut de que sobreviuria molt de temps a la seva obra – l’aterria que els seus amics i coneguts es poguessin reconèixer en els seus personatges. Per això, va idear tota mena de coartades, barrejant característiques físiques i característiques morals de diversos sers humans dins un únic ens de ficció.

El material bàsic de la seva gran obra va ser el que ell recordava o el que ell somniava quan estava endormiscat o semi-despert. Proust tenia el do de poder recordar més tard tots els seus somnis, les seves “reveries”. Feia seva la dita de Marco Valerio Marcial: “Poder disfrutar dels records de la vida es viure dues vegades”.

 

 

Degut a la seva malaltia asmàtica, era obligat per prescripció facultativa a estar molt de temps al llit. Dins la seva cambra va escriure gran part de la seva gran obra. Fa desfilar davant del lector tota una sèrie de personatges, descrits per l’autor amb gran encert, Rere les quatre parets insonoritzades de la seva cambra, Proust escrivia “sense pressa” però sense pausa. Al costat del llit hi tenia una tauleta amb els seus “Quaderns”, els fulls de paper i alguns llibres. Aquí va crear els seus personatges, l’ambient aristocràtic de l’alt món (que ell també freqüentava quan la seva precària salut ho permetia), l’ambient de les reunions de la classe mitjana burgesa adinerada i snob. Algunes escenes transcorren al camp i d’altres en llocs diversos. Algunes són molt familiars i altres realment molt “indecoroses”.És impossible saber quantes versions hi ha de “À la recherche du temps perdu”. Quant Proust tenia escrita tota la obra la tornava a corregir, la retocava i hi afegia nous paràgrafs.

Va aconseguir el premi Goncourt el 10 de novembre de 1919. L’Academia Francesa denomina en vida als membres que en formen part : els “Immortals”. Proust ha aconseguit l’autèntica immortalitat amb les seves obres, per propi dret, sense que ningú l’escollis per a ser “Immortal”

Maria Alás Borbon

 

 

Benvolgudes/uts, companyes/anys,

Seguirem informant-vos, com sempre, a través dels nostres canals habituals de comunicació.

La Junta
Febrer 2022