Curs 119. La història viscuda (continuació)

Curs 119. La història viscuda (continuació)

Inclòs

Què farem en aquest curs

Centrarem l’atenció en moments puntuals de la història, contextualitzats i humanitzats a través dels rastres deixats per persones concretes que van viure en els moments escollits. Les trajectòries personals ens serviran per entendre una època i per analitzar determinats processos històrics. La història s’ha explicat de moltes maneres i l’atenció no sempre s’ha posat en els mateixos temes. Primer l’objecte d’estudi van ser les batalles i els reis, més endavant van prendre rellevància aspectes de l’economia i la societat, després els modes de producció i des de fa uns anys vivim l’eclosió de temes diversos: l’estudi de les mentalitats i de la cultura, la vida quotidiana, la microhistòria, les festes i l’oci i altres aspectes que abans no eren d’interès prioritari, en aquest context diversificat també interessen les dones, els infants, els que no tenien veu…

 

A tall d’exemple, alguns dels moments i dels personatges escollits podrien ser:

 

  • França / Anglaterra / Jerusalem … al segle XII / Leonor d’Aquitània (1124-1204) dóna rica, influent, reina i mare de reis, musa de trobadors ….
  • Catalunya a finals del segle XVI i primer terç del segle XVII, en el marc de l’imperi dels Àustries i amb en Perot Rocaguinarda (1582-16…), el bandoler que va immortalitzar Cervantes en la segona part del Quixot, ens ajudarà a entendre aquest període.
  • Espanya, Catalunya i el Món des de mitjans del segle XIX a mitjans del segle XX, gairebé un segle, amb Eduard Toda, un reusenc progressista, regeneracionista, catalanista, anticlerical… l’artífex de la reconstrucció del monestir de Poblet que estava en estat ruïnós des que el van abandonat pels monjos el 1835 i es van desamortitzar els bens de l’Església.
  • Els orígens de l’art abstracte amb Vassili Kandinski (1866-1944). Analitzarem les avantguardes artístiques, l’evolució de l’art en el marc de la revolució russa, el paper de la Bauhaus a l’etapa d’entreguerres, així com els trets de la pintura de Kandinski.
  • Tres fotoperiodistes a la guerra civil espanyola de 1936-1939 i a la postguerra. La fotografia com a font de la història amb Robert Capa (1913-1954), Agustí Centelles (1909-1985) i Francesc Boix (1920-1951).
  • L’etapa d’entreguerres: La URSS, Mèxic, Espanya … / Ramon Mercader (1913-1978). Una història, d’espionatge, de falses identitats, d’enganys i d’assassinat, en el marc de l’enfrontament entre Stalin i Trotski.

Calendari

 

Grups C i D (7 sessions)
Del 5 de febrer al 18 de març de 2020
Grup C: dimecres, de 9:30 a 11 h
Grup D: dimecres, d’11:30 a 13 h

 

Grups H i J (8 sessions)
Del 27 de novembre de 2019 al 29 de gener de 2020
Grup H: dimecres, de 9:30 a 11 h
Grup J: dimecres, d’11:30 a 13 h

Professora

 

Dolors Quinquer Vilamitjana, professora jubilada del Departament d’Educació.