Butlletí novembre 2021

L’any 20021 és un any de commemoracions de grans mestres de la literatura; dels 700 anys de la mort de Dante Alighieri als 200 del naixement de Baudelaire, Dostoievski i Flaubert, passant pels centenaris de Carmen Laforet, Patricia Highsmith i la mort de Emilia Pardo Bazan.

El 9 d´abril de 1821 neix a París Charles Baudelaire, conegut com el poeta «maleït», que marcarà un punt d´inflexió en la poesia moderna.

Baudelaire va tenir una infáncia infernal. Era fill d´un matrimoni format per un pare gran, que va morir aviat. I una mare molt jove.

Es va quedar vídua amb un fill petit i aquesta situació, al al segle passat, era verdaderament dramàtica. Però va tenir sort, es va presentar un jove militar que prometia i d’edat en consonància amb la seva.  La parella  va enviar a en Charles a estudiar a un internat, primer a Lyon i més tard a París,  perquè els instituts de batxillerat de l´època fundats per Napoleon, segons un  model jesuistic,  practicaven el regim l’internat; els alumnes vestien uniforme paramilitar i els dies trasncorrien a toc de tambor. Això, vist des de la nostra perspectiva,  bastaria per fer-ne un neuròtic segur.

El padrastre somniava amb un fill ambaixador i Charles sabia que volia ser escriptor. Es va matricular a Dret però no anava massa a classe i dedicava els dies i les nits a la bohèmia del barri llatí. La família, espantada per l’estil de vida del jove el va enviar a provar fortuna a Orient com a negociant. Era l’època de la Compañia de Indias. El jove es va sentir rebutjat per la seva mare i per la seva família i sense cap vocació ni capacitat per dedicar- se als negocis colonials.

Per altra banda, Baudelaire va dilapidar la fortuna que li havia deixat el seu pare i que va cobrar quan va ser major d’edat. Festes amb els amics, canvis de domicili, compra de mobles cars, etc. La família es va alarmar i va organitzar un Consell de Família, figura legal del moment, que tenia la facultat de privar a una persona del dret de disposar dels seus bens. Baudelaire va viure molt malament aquest Consell de Família que per a ell va ser una vexació.

La infància traumatitzant, la droga, el viatge, la incomprensió, la rebel·lió juvenil i la seva situació econòmica, sempre precària, van tenir un paper determinant.

L’aparició de «Les fleurs du mal», aquest poema en prosa, extraordinari i únic, va provocar una tempesta d’odis. L’autor es va veure humiliat pels tribunals i condemnat. Els prejudicis de l´època varen contribuir en gran manera a la momentània postergació de Baudelaire.

CHANT D´AUTOMME

Bientôt nous plongerons dans les froides tenèbres
Adieu, vive clarté de nos étés trop courts
J’entends dejà tomber avec des chocs funèbres
Le bois ralentissant sur le pavé des courts.

Tout l’hiver va entrer dans mon être colèe,
Haine, frissons, horreurs, labour dur et forcé,
Et, comme le soleil dans son enfer polaire,
Mon coeur ne serà plus qu´un bloc rouge et glacé.

J’écoute en frémissant chaque bûche qui tombe,
L’échafaud qu´on n bâtit n´a pas d´écho plus sourd,
Mon esprit est pareil á la tour qui succombe
Sous les coups du bélier infatigable et lourd.

Il me semble, bercé par ce choc monotone,
Qu´on cloue en grande hâte un cercueil quelque part.
Pour qui ? – C’était hier l´été; voici l´automme
Ce bruit mystérieux sonne comme un départ,.

Aquesta tardor, els bons resultats dels indicadors de la pandèmia que ens ha obligat a estar una mica més aturats en la nostra vida social permeten poder  tornar a retrobar-nos i reprendre l’activitat formativa de forma presencial. No obstant això, serà imprescindible l´ús de la mascareta si no es pot mantenir la distància de seguretat  interpersonal. Els comerços minoristes podran obrir amb el 100 % d’aforament i la restauració podrà tenir una ocupació també del 100%. S’ha aixecat també la restricció del 70% que hi havia en els actes culturals, malgrat que tant en els concerts a l’aire lliure com en els concerts en espais tancats, la limitació d’aforament és encara del 70% El certificat covid seguirà sent obligatori per entrar a les discoteques.

 

 

AVÍSOS DE L’ICE PER ALS NOSTRES ASSOCIATS

 

Per als que no heu vist el correu que us ha fet arribar l’ICE,  us enviem de nou la nota oficial: «Atesa la situació d’excepcionalitat produïda per l’atac informàtic que està patint la UAB, i a partir de les instruccions i recomanacions rebudes fins ara, us fem arribar les mesures que s´han pres a l´Institut de Ciències de l’Educació vigents des de dimecres 13 d’octubre, entre elles:

Cursos de l’Aula d’Extensió Universitària per al Temps Lliure (Casa de Convalescència)

S’ajorna l´inici dels cursos virtuals que havíem de començar el dia 25 d’octubre i el 2 de novembre fins que es recuperi l’accés a les eines de matrícula.

En el seu moment es tornaran a planificar les sessions de formació tècnica previstes abans de l’inici i s’anunciarà l’adaptació del calendari de sessions.

Gràcies per la vostra col-laboració. Continuarem informant a traves de comunicats i de la Junta.

Equip de l´ICE

Recordeu als vostres amics interessats en formar part de l’Associació de les Aules que quan la situació estigui normalitzada l’automatrícula estarà oberta a tothom.

Preu de la matrícula:

  • Modalitat virtual: 130 €
  • Modalitat presencial: 215 €

L’Associació d’Aules d’Extensió Universitària per al Temps Lliure es posarà en contacte amb totes les persones matriculades en aquests cursos per procedir al cobrament de la quota de l’Associació, si no s´ha fet abans, i tal com s’indica a la Normativa.

 

Aula Virtual
Apunts dels professors

 

Podeu consultar, perquè estaran penjats, els treballs dels professors que han intervingut en l’elaboració del curs  2020/2021 per videoconferència.

 

Pàgina Web

 

La Pàgina WEB de l’Associació ESTÀ ACTUALITZADA.

Enllaç a la nostre web, grups i cursos

Si vols llegir aquest butlletí directament o imprimir-lo, el tenim amb format PDF a la nostra Web. També hi trobareu els de cada mes, i tot allò que ens comuniqueu com activitats, història i normatives generals.

Notícies i Activitats

 

Evolució diària dels usuaris que han accedit a la pàgina web al llarg dels mesos de gener-octubre 2021

 

Recordatori: Si alguns de vosaltres no rebeu el butlletí, potser en el seu moment vàreu dir que no interessava. Al peu de la primera pàgina de la nostra Web, trobareu una casella per omplir amb les dades que demanem per poder rebre el butlletí. Comptem amb tothom.

 

 

 

Agenda cultural
Exposicions a Barcelona

 

En tiempo real. La Col.lecció Rafael Tous de´art conceptual

MACBA. Convent dels Angels s/n

Obert fins a 9 de gener 2022

 

Un siglo breve

MACBA – Plaça dels Àngels s/n

Obert fins a 31 de desembre

 

Panorama 21. Apuntes para un incendio de los ojos

MACBA – Plaça dels Angels s/n

Obert fins a 27 febrer 2022

 

Ciencia friccion. Vida entre especies compañeras

CCCB . Centre de Cultura Contemporània de Barcelona

Montalegre 5

Obert fins a 28 novembre

 

Exposar – no exposar-se – exposar-se – no exposar-se

Arts Santa Monica . Rbla. Snta Mònica, 7

Obert fins a 9 de gener 2022

 

Reset

Arts Santa Mònica – Rbla. Santa Mònica, 7

Obert fins a 10 gener 2022

 

Estamos en una relación tóxica

Museu Can Framis – Carrer de Roc Boronat, 116

Obert fins a 19 de desembre

 

Musica y arte en la litografía vitolfilica y la pintura

Biblioteca Pública Arús

Passeig de Sant Joan, 26

Obert fins a 12 novembre

 

Per una educació en llibertat. Barcelona i l´escola (1908-1979)

El Born. Centre de Cultura i Memòria

Plaça Comercial 12

Obert fins a 27 de març 2022

 

Traspassant mars i murs. L´art com a salvavides

Museu Marítim de Barcelona

Avimguda de les Drassanes s/n

Obert fins a 20 de febrer 2022

 

El museo en peligro! Salvaguarda y orden del arte catalán durante la guerra civil

MNAC Museu Nacional d´Art de Catalunya

Palau Nacional. Parc de Monthuic

Obert fins a 27 de febrer 2022

 

Diálogos Intrusos. Todo es presente

MNAC. Museu Nacional d´Art de Catalunya

Palau Nacional. Parc de Montjuic

Obert fins a 7 de novembre

 

Tàpies. La realidad en primer plano

Fundació Antoni Tàpies – Aragó, 255

Obert fins a 30 de gener 2022

 

Saâdane Afif. Los archivos de la Fuente  y más allá

Fundació  Antoni Tapies – Aragó, 255

Obert fins a 30 de gener 2022

 

teamLab: Arte. Tecnología. Naturaleza

Fundació La Caixa. Caixa Forum

Avgda. Ferrer i Guardia 6-8

Obert fins a 9 de gener 2022

 

La próxima mutacion

Fundacio La Caixa, Caixa Forum

Avgda. Ferrer i Guàrdia 6-8

Obert fins a 13 de febrer 2022

 

Diseñas o trabajas? La nueva comunicación visual 1980-2003

Museu del Disseny. Edifici Hub

Plaça de les Glòries Catalanes 37

Exposició permanent

 

Una poética del uso. Hacer servir la Biblioteca

Fundació Suñol – Carrer Mejia de Lequerica 12

Obert fins a 31 desembre

 

La visió del “Vell Guerrer”

Institut d´d´Estudis Fotogràfics de Catalunya

Comte Urgell 187 (Escola Industrial)

Obert fins a 20 novembre

 

KLIMT. L´experiènica immersiva

IDEAL Centre d´Arts Digitals de Barcelona

Dr. Trueta 196/198

Obert fins a 17 de novembre

 

Roberto Ferri

Museu Europeu d´Art Moderno

Palau Gomis – Barra de Ferro 5

Obert fins a 31 de desembre

 

Vistas

Fundació Joan Miró

Parc de Montjuic s/n

Obert fins a 27 de febrer 2022

 

Manel Malagrida. Els Cigarrillos Paris i la publicitat moderna

Espai Volart.  Fund. Vila Casas

Ausias March, 22

Obert fins a 2 de gener 2022

 

Visages paysages

Espai Volart. Fundació Vila Casas

Ausias March, 22

Obert fins el 2 de gener 2022

 

MONSTRES.  Joan Fomtcuberta

Can Framis. Fund. Vila Casas

Carrer Roc Boronat, 116-126

Obert fins a 23 de gener 2022

 

Tutto Brossa

Galeria Miguel Marcos

Jonqueres, 10

Obert fins a 26 de novembre

 

De aquellos polvos, estos lodos

Art Jove. Sala d´Art de la Generalitat

Calabria, 147

Obert fins a 2 desembre

 

Figurativas 2021 & 15 Salon Internacional ARC

Museu Europeu d´Art Modern (MEAM)

Palacio Gomis.  Barra de Ferro, 5

Obert fins a 12 de desembre

 

El contingut d´aquesta Agenda Cultural s’anirà revisant periòdicament.

 

 

Sant Martí de Tours

 

En el mes de novembre moltes poblacions de Catalunya es prepararen per a la seva festa major, precisament el dia 11 és la diada de Sant Martí, i en aquest article intentarem esbrinar  qui era aquest sant, el perquè de la gran devoció a la seva figura i altres aspectes com ara el meteorològic lligat a la seva advocació.

Va néixer a Pannònia (territori de l’actual Hongria) cap a l’any 316, fill d’un oficial de l’exèrcit romà. Va deixar la milícia i es va fer deixeble de Sant Hilari de Poitiers. Després d’una etapa d’eremita, va fundar el primer monestir d’Occident, el de Ligugé (Nova Aquitània), on va fer vida monàstica sota la direcció de Sant Hilari. Després va ser ordenat sacerdot i elegit bisbe de Tours.

Va ser un exemple de bon pastor, va erigir altres monestirs, va adoctrinar al clergat i va evangelitzar els pobres. Va morir a Candes (Centre-Vall del Loira) –França- l’any 397 on havia anat per a conciliar-ne els clergues que tenien un conflicte.

Van ser els primers biògrafs de Martí el seu deixeble Sulpici Sever, que inclou moltes llegendes i fets inversemblants de la seva vida, i Venanci Fortunat, en el seu poema Vita Sancti Martini. Problablement és el primer no màrtir venerat com a Sant.

La llegenda més famosa entorn de la seva vida succeiria a l’hivern de 337, quan essent Martí a Amiens troba prop de la porta de la ciutat un captaire tremolant de fred, a qui dona la meitat de la seva capa, ja que l’altra meitat pertany a l’exèrcit romà que serveix i no se’n pot desprendre. A la nit següent, Crist se li apareix vestit amb la mitja capa i dient als àngels: “Aquí hi ha Martí, el soldat romà que no està batejat: ell m’ha vestit”. En desvetllar-se, Martí va trobar que la capa estava sencera i va decidir de batejar-se. Aquesta és l’escena que iconogràficament s’ha preferit per a la seva representació.

La capa miraculosa es va conservar com a relíquia i va formar part, des d’antic, del tresor dels reis merovingis dels francs, que la portaven a les seves campanyes militars com a amulet. El prevere encarregat de la custòdia de la relíquia (una “cappella” o capa curta) era el “cappellanus”; el terme va donar origen d’una banda a “capella”, com a lloc d’oració, per l’oratori on es conservava, i de l’altre, a “capellà”, primer com a sacerdot militar i després, com a sacerdot i religiós en general.

La llegenda catalana explica que Martí va donar-li la capa al pobre en nom de Jesucrist i que, tot just pronunciar el nom de Crist, el cel es va obrir, el sol va brillar esplendorós i es va formar un gran arc iris, que va fondre la neu i enretirar el fred, ajudant d’aquesta manera al vagabund. Per aquest motiu es coneix aquest fenomen amb el nom d’arc de Sant Martí, i la petita bonança que cada any té lloc a mitjan novembre amb el nom d’Estiuet de Sant Martí.

Una altra llegenda vincula Martí amb les oques: Martí no volia ser bisbe, ja que, humil, no volia tenir cap mena d’honor. Havia sentit que els ciutadans de Tours volien fer-lo bisbe i venien a cercar-lo; per evitar-ho, es va amagar, però les oques que hi havia van començar a palpar i van descobrir-lo.

 

 

La seva festivitat se celebra l’11 de novembre, aniversari del seu enterrament a Tours. La basílica aixecada sobre la seva tomba, Sant Martí de Tours, va ser un dels principal centres de pelegrinatge de l’Europa medieval i l’edifici religiós més gran de tot França. En 1562, els protestants la van saquejar i van cremar les relíquies del sant; durant la Revolució Francesa l’edifici va ser enderrocat, malgrat el seu gran valor artístic: només en restaren dues torres. La nova basílica es construí entre 1884 i 1925.

Sant Martí és molt venerat arreu i té sota el seu patronatge múltiples parròquies al llarg d’Europa. A Catalunya el seu culte va ser introduït durant la conquesta franca: fins al segle XII, va ser el sant amb més capelles i parròquies dedicades, com testimonien la gran quantitat de municipis i llocs anomenats “Sant Martí de…”, o la trentena de municipis que el tenen avui com a patró.

Era el moment, en molts llocs d’Europa, de la matança del porc,  d’on ve la dita “A cada porc li arriba el seu Sant Martí”.

És patró dels soldats, teixidors i fabricants tèxtils. Patró de França, d’Hongria i de les ciutats de Buenos Aires, Groningen i Ourense, i de moltes d’altres ciutats tant d’Europa, com d’Amèrica del Sud, i de molts pobles d’Espanya. A Catalunya és patró dels pobles següents: els Alamús, Arenys de Munt (antigament el seu nom era Sant Martí dels Arenys) Campelles, Mura, Pau, Puig-Reig, Sobremunt, Talarn, Teià, Torrelles del Llobregat, Viladecavalls, Vilallonga de Ter, Las Fraguas, Ginestar i Xerta, i de l’antic poble de Sant Martí de Provençals (ara Barcelona).

 

 

A Catalunya era protector dels que tractaven amb cavalls, mules i altre bestiar de ferradura i de peu rodó, i els forjadors. En les portes d’entrada de molts temples i esglésies dedicades a Sant Martí, com la d’Arenys de Munt, encara hi ha clavades centenars de ferradures de cavall. Aquest costum, el de clavar una ferradura a la porta del temple la vuitada de la festa de Sant Martí, havia estat molt estès i prové de l’antiga creença que el sant protegia el bestiar i els seus propietaris de tota mena de mals. També en aquesta època de l’any era quan es canviaven les ferradures als cavalls. Joan Amades diu que “de les ferradures que clavaven els ferradors durant la vuitada anterior a Sant Martí, una es tornava d’or i portava gran riquesa i ventura a l’amo de la bèstia afortunada. Diuen que durant aquests dies els ferrers posaven una ferradura de franc, és a dir, que de les quatre només en cobraven tres. En aquest dia però, els ferradors no ferraven, ja que era tingut com un gran pecat el fer-ho” D’aquí la dita “Per Sant Martí, ni ferra el ferrer, ni mol el molí”.

 

 

A vegades se’l representa com a bisbe, amb els elements característics de la indumentària episcopal (mitra, bàcul, casulla, etc.). Altres vegades se’l representa com a cavaller, vestit de forma elegant com correspon al seu origen o bé amb indumentària militar que inclou la clàmide (capa). Aleshores el seu atribut pot ser una espasa. L’escena més habitual i constant en la iconografia de sant Martí és la de tallar la seva capa per compartir-la amb un pobre.

 

 

Porta església Sant Martí d’Arenys de Munt. Porta arquitrabada. A la part superior hi ha una creu esculpida pel picapedrer Jaume Safont, el mateix que va fer la porta i una imatge de Sant Miquel Arcàngel que està situada sobre la creu (1541). L’acabament de la porta és rematat per unes motllures amb petites decoracions vegetals i cares a les impostes. La porta és original del segle XVI i presenta incrustacions de ferradures antigues, algunes procedents de l’església romànica.

Imma Moratalla

 

 

 

Benvolgudes/uts, companyes/anys,

 

Seguirem informant-vos, com sempre, a través dels nostres canals habituals de comunicació.

 

Fins aviat. Sigueu prudents. Una forta abraçada.

 

La Junta
Novembre 2021